Loading...
U bent hier:  Home  >  drenthe-IP  >  Artikel

Boerenbox: een poging om streekproducten op te schalen

Door   /  18 juni 2008  /  drenthe-IP  /  Geen Reacties
Trefwoorden: , , , , , , ,

    Print       Email

De Boerenbox is een pakketje streekproducten. Een uniforme box met een wisselende inhoud. Doel is een impuls geven aan de verkoop van streekproducten door heel Nederland.

Plaats / gebied

Heel Nederland, startend in midden Nederland

Tijdsperiode

Een eerste oplage boerenboxen is gedrukt. De eerste 100 zijn uitgeleverd. We zijn klaar voor grotere afzet.

Betrokken partijen

Paul Vocking (producent van de Vocking leverworst) en Frank Verhoeven (adviesbureau duurzame plattelandsontwikkeling en roots in de landbouw) hebben het opgezet. Beide zijn lid van de stuurgroep “Lekker Utregs” in de stad Utrecht.

Voor elke serie boxen worden relevante stake holders betrokken, waarbij gebruik wordt gemaakt van de reeds bestaande (boeren) samenwerkingsverbanden als streekmarkt Woerden, Eemland, Lekker Utregs, etc. etc.

Doelgroep

  • burgers
  • consumenten
  • gemeenten
  • ondernemers
  • provincies
  • recreanten

Beschrijving   

De Boerenbox is een pakketje streekproducten. Een uniforme box met een wisselende inhoud. Een grote sticker geeft aan welke producten er in zitten en rondom welk gebied ze zijn samengesteld. Waar de onderlinge producten lastig leverbaar zijn, is de box altijd leverbaar.

Het opschalen van de afzet van streekproducten zonder daarbij de link met de streek te verliezen en ook recht te blijven doen aan de vaak kleinschalige productie, is lastig. Zomaar een potje streekjam in de supermarkt zetten, een paar maanden veel afzet creëren en vervolgens weer vervangen worden door jam uit Polen is niet duurzaam. De Boerenbox is een nieuw initiatief/concept dat de afzet van streekproducten geleidelijk wil bevorderen. De box (een hippe en makkelijk hanteerbare variant van de mand met streekproducten) is namelijk altijd te leveren! De Boerenbox maakt wisselende edities en regelt de logistiek. In de box is veel ruimte voor folders van de streek en de producenten.

Een box bevat producten die gekoeld of gekoeld kunnen worden. Boerenkazen, worst, jam, honing, chutneys, fruitsappen, etc. etc. De doos heeft een streepjescode en is daarmee geschikt voor grotere afzet.

Resultaat / doelstelling van het project 

Doel is een impuls geven aan de verkoop van streekproducten door heel Nederland. Zodra er serieuze vraag naar en afzet voor streekproducten ontstaat zullen meer boeren omschakelen naar het produceren van meer toegevoegde waarde en kortere ketens.

Knelpunt

-  tot nu toe is het vinden van voldoende (constante) afzet om een sociale werkplaats bij Utrecht 1 dag in de week boxen te laten inpakken voor afzet in Utrecht.

Succesfactor

- Door de lage investeringskosten tot nu toe (zeg 10 kE) is het concept niet kwetsbaar en kan getracht worden naar het vinden van goede afzet.

Contactgegevens

Contactpersoon:    Frank Verhoeven
E-mail:    frank@boerenbox.nl
Telefoonnummer:    06 2000 3239
Website:    www.boerenbox.nl

Assen van POP2

1: innovatie in landbouw
3: leefbaarheid en economie

Terug naar pagina Innovatieve Praktijken

Netwerk Platteland is een nationaal netwerk van en voor mensen en organisaties die zich inzetten voor een sterk en aantrekkelijk platteland. We brengen organisaties met elkaar en met overheden in contact en bieden ze de gelegenheid om van elkaar te leren.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *


*

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>