Loading...
U bent hier:  Home  >  Landbouw en Maatschappij  >  Artikel

Twitterchat #halloboer

Door   /  24 april 2011  /  Landbouw en Maatschappij  /  14 Reacties
Trefwoorden: ,

    Print       Email

#halloboer is spontaan op twitter ontstaan, om een agrarisch getinte tweetup te organiseren. Het moest niet zozeer op boeren gericht zijn, maar vooral ter kennismaking met boeren. Het idee ontstond om rond de openstal dag van Melkveehouderij van Dorp een en ander via Twitter te organiseren. De openstal dag zou toch al een groot event worden omdat van Dorp een demobedrijf van Lely (allerlei melk- en staltechniek) is.

#halloboer succes dankzij enorme inzet

De #halloboer activiteiten ontwikkelden zich verder dankzij een enorme inzet van @boerenfluitjes, alias @estervanaalst (okeradvies) en @carolavandorp, de gastvrouw.
Deze twee dames hebben veel tijd en energie gezet op de promotie, ze haalden allerlei publiciteit en bedachten leuke themas en activiteiten. Nederland Bloeit sloot aan, er kwam een life webcam verbinding, er werd ruimhartig co-gepromoot via allerlei sociale media en #halloboer werd een begrip! Proficiat met deze inzet en dit succes, Ester en Carola!

 

 

En hoe verder?


Veelbelovend, want dit is toch zeker nog niet alles wat er met twitter en #halloboer kan? Kun je dit iedere maand organiseren, of iedere openstal-dag op deze manier promoten?

Is #halloboer voor herhaling vatbaar en zo ja, hoe dan?

Rond die vraag cirkelt de discussie. Is er toekomst?

Ja, want er zit veel potentie in. Eén enkele tag voor ieder boerenevent waar niet-boeren welkom zijn is voor de hand liggend.
Nee, want de tomeloze inzet die nodig is (nu geleverd door de twee initiatiefneemsters) is maar moeilijk te herhalen. Het vereist naast inzet ook kennis van sociale media, een netwerk op twitter, dus niet iedereen kan het doen. En van mensen als carola en boerenfluitjes kan dit alleen verwacht worden als er ook een boterham mee verdiend kan worden.
Dat is in zekere vorm dan ook de ambitie van Ester, alias @boerenfluitjes. Ze maakt er werk van. Hopelijk letterlijk, ze wil verder met het verbinden van boer en burger. Een boterham verdienen met “boerenbeleving”, zo noemde ze het zelf vanavond in de chat. Hoe precies, oftewel, welke diensten, is nog even aan het uitkristalliseren. Dankzij maandenlang netwerken is haar volgersbestand indrukwekkend (honderden boeren en 1300 volgers totaal).
Maar hoe verhoudt een bedrijfsbelang zich met een breed gebruikte tag?
Begrijpelijk dus, dat @boerenfluitjes de tag #halloboer vooral voor ‘eigen’ produkties wil gebruiken, waar ze ingehuurd wordt. Zo kan het een eigen signatuur verwerven, een zekere kwaliteit.
Maar aan de andere kant … een tag op Twitter vaart niet zo wel bij controle of regie. Als andere leuke boerenevents niet #halloboer kunnen gebruiken, verzinnen we toch samen een andere tag?
Of is er een leuke manier om zowel de inzet van #halloboer breed te benutten, als ook de inzet van @boerenfluitjes optimaal te gebruiken?

Meer info:

dit verslag op Storify, met meer tweets

alle tweets op een rij: Twitterchat-24-april-halloboer

lees ook de geschiedenis van #durftevragen

Josien Kapma is als zelfstandige nauw verbonden met Netwerk Platteland. Ze legt zich toe op het mobiliseren van kennis; kennis (uit de hoofden van mensen) losmaken om er (samen met andere mensen) nieuwe combinaties en toepassingen mee te maken. Ze maakt graag gebruik van sociale media, en van dwarsverbanden tussen landbouw, natuur en plattelandsontwikkeling.

14 reacties

  1. RT @josien: híer (nu wel met link) http://is.gd/GKMbWz dan ook op de #np20 blog #guusnet verslag twitterchat #halloboer

  2. RT @josien: híer (nu wel met link) http://is.gd/GKMbWz dan ook op de #np20 blog #guusnet verslag twitterchat #halloboer

  3. Gisteravond hebben Carola van Dorp en ik onze #halloboer actie na besproken en het ook over de feedback van de twittechat gehad. Wij realiseren ons dat we een hashtag niet kunnen claimen. Wel zouden we het leuk vinden als #halloboer zijn kracht houd door het te gebruiken voor boerenacties die via de sociale media lopen met inzet van bijvoorbeeld youtube. Dat is een wens, we kunnen het niet opleggen.Het kan natuurlijk altijd gekoppeld worden aan een opendag maar dan #halloboer voor het socialemedia stuk.
    We hebben wel ideeën over hoe we acties zoals halloboer breder kunnen inzetten, daar hebben we wel plannen mee. Die gaan we nu dus verder uitwerken. We hebben allebei huiswerk en volgende week weer vergadering. Jullie horen nog van ons.

  4. Josien Kapma zegt:

    dus begrijp ik het goed, jullie stellen voor #halloboer te gebruiken:
    -niet zozeer niet zozeer voor kennismaken met de landbouw in het algemeen naar burgers toe, en ook
    -niet voor boerenevents (in real life, dus open dagen enzo) naar burgers toe,

    maar meer om mensen te wijzen op waar ze ONLINE meteen een inkijkje kunnen krijgen?

    Blijf ik zitten met mijn vraag: hoe kunnen we allerlei boerenevents door collectief gebruik van één tag onder de aandacht krijgen?

  5. Ja dat vragen wij ons dus ook af maar dat werd op twitter geopperd. Zo lang er filmpjes lopen van net afgelopen acties is het niet handig om met volgende actie te beginnen. Dan lopen de koeien door de varkens en zo. Niet handig. Daar kom je dus in de praktijk achter. Het was ook maar een probeersel. Nu er allerlei dingen aan #halloboer worden gehangen die niks met de actie te maken hebben op twitter zoals de afgelopen week omdat sommige mensen dachten dat #halloboer een persoon was ziet dat er op de twitterfountain heel raar uit zo tussen de koeien foto’s op de site van Carola
    http://www.melkveehouderijvandorp.nl/twitteractie.
    Dat is ook iets waar Carola en ik het over gehad hebben. Maar je komt hier pas achter als je bezig bent.

  6. Juist wel voor kennismaking met de landbouw en voor boerenevents. Burger ontmoet boer en vice versa.
    #halloboer is krachtig mits goed gebruikt. Dus met gebruik van sociale media zoals: Flick’r, youtube en twitter.

    Het daadwerkelijk ondersteunen van een boerenevent zoals gedaan op ons bedrijf met #halloboer vraagt veel tijd, kennis en doorzettingsvermogen

    Is meteen je vraag beantwoord!

  7. Josien Kapma zegt:

    Ester, is dat in de praktijk heel erg? (chaostolerantie moet getraind worden :)

    Carola, dus voor kennismaking met landbouw, boerenevents… iedereen die serieus is zou #halloboer moeten gebruiken?

    Ik ben benieuwd hoe het in praktijk gaat werken…

    we hebben dan op twitter dus voor allerlei tweets rond platteland en landbouw: #guusnet

    specifieke tags als #krimp, #varkens, #GLBnaar2014, #melkvee

    en promotie / kennismaking met landbouw richting niet-landbouwers #halloboer (op voorwaarde dat sociale media een rol spelen)

    We gaan het (letterlijk) mee-maken!

  8. Ja, maar het probleem die Ester aankaart met events die door elkaar gaan lopen en foto’s en video die aan #halloboer zijn gekoppeld tackle je zo maar niet. Laten we gewoon zien waar het schip strand. De buzz is alleen al een succes. Nu nog waarmaken!

  9. Webweider zegt:

    Een idee is om een website HalloBoer.nl te starten. Die kan uitleg geven over de lopende acties en acties die al weer voorbij zijn. Ook kan Ester dan de credits krijgen voor het opstarten van #halloboer en het verdere werk aan HalloBoer. Verdienmodel kan zijn dat degenen die ervoor betalen extra aandacht krijgen op de site, via tweets en uitingen op andere social media. Derden die ‘illegaal’ de hashtag gebruiken lopen alleen maar de kans dat ze hun lezers en volgers kwijt raken aan partijen die daadwerkelijk samenwerken met HalloBoer, dat immers geen verwijzing terug geeft.

  10. Jullie gaan allemaal zo snel. Carola en ik zijn plannen aan het uitwerken en er komt sinds deze actie heel erg veel op me af. Het zijn namelijk niet alleen boeren die #halloboer leuk vonden.Ik wil dat de koppeling boer naar burger mooi verloopt. Het is best wel een gepuzzel hoe je het zo neer zet dat het voor boer en burger leuk is en dat het ook vol te houden is en niet als uit de handgelopen hobby.

  11. Jacob zegt:

    Leuk initiatief om boer en burger dichterbij elkaar te brengen. Iets waar wij dagelijks mij bezig zijn in real life. Nu via twitter ook. Goed opgezet dames, al kan ik jullie soms niet volgen zo snel gaat het..

  12. Webweider zegt:

    Ik ben zelf nog aan het worstelen wat goede verdien-modellen zijn met internet en social media. En wat er dan naar buiten verteld moet worden. Het hoeft niet tussen twee reacties op een forum door. Neem de tijd en laat de ideeën komen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *


*

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>