Lokaal product op de kaart

Aan de virtual reality fietstoer wordt nét de laatste hand gelegd. Daarmee is weer een punt van de actielijst Gezonde voeding van dichtbij’ in Veere en  Noord-Beveland afgevinkt.

Het project beoogt inwoners, toeristen, horecaondernemers en boeren dichter bij elkaar te brengen. Dat lukt. Zij het met hobbels.

Virtuele rondleidingen

Fiets je de virtual reality toer door Veere? Dan krijg je op verschillende plaatsen onderweg een virtuele rondleiding door het agrarisch bedrijf dat je passeert. “Veel van die bedrijven hebben een boerderijwinkel. Het  contact tussen consument en boer is zo heel direct”, zegt projectleider Maja van Putte van boerenorganisatie ZLTO. Ook twintig grote informatieborden op akkers verspreid over Noord-Beveland vertellen wat er groeit en wat daarvan gemaakt wordt.

Korte keten

Een kortere keten en meer kennis bij consumenten en ondernemers van wat er lokaal te koop is. Dat zijn de doelen van het project ‘Gezonde voeding van dichtbij’. Gemeente Veere en gemeente Noord-Beveland zijn erbij betrokken als co-financiers.

ZLTO trekt het project. ZLTO kan gebruikmaken van de kennis van mede-aanvrager Kenniscentrum Kusttoerisme van Hogeschool Zeeland.

Verbazing

Voor consumenten (bewoners van het eiland en toeristen) ligt het project op koers. Via een aantal activiteiten, zoals kookworkshops, onder meer tijdens een festival, ontdekten ze lokale producten, zoals pompoen.

“Mensen verbazen zich erover wat er allemaal op het eiland wordt geproduceerd”, zegt Van Putte. Consumenten gaan ook graag de boer op. Ze zoeken de boerderijen op waar ze verse producten kunnen kopen. Om dat te vergemakkelijken is een kaart gemaakt met een overzicht van bedrijven waar ze lokale producten kunnen scoren.

Beeld: Project Gezonde voeding van dichtbij

Training storytelling

Ook ondernemers in de horeca en vrijetijdsindustrie bracht het project in contact met agrarisch ondernemers. Met een meet & greet bij bedrijven, een training storytelling. Een bus-toer waarmee horecaondernemers langs boerderijen gaan, zit nog in de pen.

“De training storytelling zorgde echt voor nieuwe kennis bij de ondernemers. Als je restaurant bomvol zit, vind je geen tijd om je gasten te vertellen waar je voor staat. Maar ook met de aankleding, informatie op de kaart of op de wanden kun je je verhaal vertellen. Ook het verhaal over lokale producten”, zegt Van Putte.

Extra schakel

Zorgen dat restaurants rechtstreeks bij lokale boeren en tuinders producten kopen, was ingewikkelder. Van Putte: “We wisten bij de start
al dat koks graag meer verse Zeeuwse producten op de kaart zetten, maar dat ze niet altijd bekend zijn met producten uit de regio en vooral dat ze het omslachtig vinden om ze te kopen. Koks gaan geen vijf boerderijen af.”

Daarom voorzag het project in een keten met één schakel meer. De organisatie die de levering van boer naar horeca zou gaan verzorgen is echter in het voorjaar van 2019 gestopt. Inmiddels is Van Putte in gesprek met RIJP.

Deze van oorsprong Brabantse ondernemerscoöperatie wil ook Zeeuwse agrariërs laten aansluiten. De coöperatie levert producten aan elkaars boerderijwinkels en ambieert om ook aan grote cateraars en horecagroothandels te leveren.

“Nog een schakel erbij dus. Het is gewoon lastig om aan horecabedrijven rechtstreeks te leveren. Er zijn bijvoorbeeld strandpaviljoens waarvoor maar één partij over een duinovergang mag. Horecaondernemers die in de zomer elke avond 180 couverts verzorgen, willen vooral leveringszekerheid en snelheid.

Boeren zijn doorgaans niet ingesteld op 24/7 leveren. Door de meet & greets is er meer bewustwording van elkaars werkwijze gekomen. Dat kan leiden tot nieuw gedrag, maar via een groothandel leveren is ook een praktische oplossing.”

Tekst: Corianne Roza (Rozatekst)