ElkeMelk

Het familiebedrijf ‘De Hazendonkhoeve’ in Molenaarsgraaf heeft een uniek concept in de afzet van verse koemelk. Geen koeienmelk, want de melk van elke individuele koe komt in een aparte fles. “Deze melk zit 10 minuten na het melken in de fles, wordt per melkbeurt gecontroleerd op kwaliteit en bevat alle natuurlijke voedingsstoffen. Beter kan niet”, zegt melkveehouder Matthijs Baan enthousiast.

Van bulk naar uniek product

In 2017 ging met POP-geld van de EU en de provincie Zuid-Holland het project ‘Melk van 1 koe’ van start. Looptijd: 2 jaar. Doel: In plaats van het bulkproduct melk, een uniek product te maken van melk, waarmee meerwaarde wordt gecreëerd en de relatie tussen koe, boer en consument wordt hersteld. Dit mondde uit in de productie van ElkeMelk.

Consumenten die melk kunnen kopen van een individuele koe. Dat is volgens Matthijs Baan uniek in de wereld. Hij melkt 120 koeien en is erg gedreven om het bewustzijn over voeding bij consumenten te vergroten. Te beginnen op zijn eigen melkveebedrijf. “We produceren sinds twee jaar ElkeMelk. Na elke melkbeurt gaat de melk van een individuele koe via het speciaal gemaakte systeem direct in flessen, waarop een label met de naam van de koe komt. Als consumenten de OR-code op een fles scannen en die naam invullen, zien ze de koe”, vertelt Baan. “De tijd van de melkbeurt komt in beeld en een score van eiwit-, vet- en lactosegehalte van deze koe ten opzichte van het gemiddelde van alle koeien op ons bedrijf.”

Vergroot afbeelding Melkveehouder Matthijs Baan van ElkeMelk met een bruine koe in weiland
Melkveehouder Matthijs Baan van ElkeMelk in het Zuid-Hollandse Molenaarsgraaf

Investeren in techniek

De koeien van Baan worden met twee DeLaval melkrobots gemolken. “Melken met robots is een voorwaarde om de melk van elke koe apart te kunnen houden. We hebben heel veel geïnvesteerd in de techniek, de vullijn en een pasteur om het bottelen van melk en het labelen van de flessen mogelijk te maken.” Voor de techniek heeft Baan een POP-subsidie gehad. “Maar dat was op de totale kosten een kleine bijdrage. Voorlopig is de winst nog niet groot en staat het verbinden van stad en platteland voor ons voorop. Via ElkeMelk krijgen we heel veel telefoontjes en mailtjes met vragen over onze koeien en de productie van melk. Dat vind ik fantastisch, want dan kan ik het echte verhaal van de koe, boer en milieu vertellen. En krijgen boeren en burgers meer waardering voor elkaar.” 

‘Loeiverse’ melk snel in winkelschap

De flessen ElkeMelk gaan naar een distributiecentrum van Albert Heijn en deze melk wordt in alle AH-fialen in heel Nederland verkocht. “De tijd tussen het melken van een koe en het vullen van een fles met deze melk, is vijf dagen korter dan bij reguliere melk. Dat komt de smaak ten goede. ElkeMelk heeft ook meer voedingswaarde dan reguliere melk, omdat er geen ingrediënten, zoals vet, eiwit en lactose, uit de melk worden gehaald”, vertelt Baan. Het scannen van QR-codes leidt bij consumenten tot talloze reacties, een kleine selectie: ‘Wat een heerlijke romige melk’, ‘Deze melk is een topproduct, dit vinden we niet in België, proficiat’, ‘Geweldig om te zien hoe de koe eruitziet wiens melk ik drink’ en ‘Geertje 62 maakt heerlijke melk! Vol van smaak en toch fris!’.

“De afzet van ElkeMelk neemt langzaam, maar gestaag toe. We verwerken 3.500 flessen per etmaal en hopen nog verder te groeien. Ook de Jumbo heeft interesse in ElkeMelk, daar starten we binnenkort met een pilot”, zegt Baan. Zijn hartenwens is dat in de toekomst meer melkveehouders bij ElkeMelk aansluiten en dat er in elke regio ElkeMelk wordt geproduceerd. “De meerpijs in het winkelschap van ElkeMelk is 20% hoger dan van reguliere melk. Veel hoger willen we niet gaan om het voor iedereen betaalbaar te houden.”